De jonge zakenman Arthur Koppel (1851-1908) is een van de bezoekers van de Wereldtentoonstelling van 1878 in Parijs. De door Decauville aangelegde smalspoorbaan over het tentoonstellingsterrein interesseerd hem zeer en hij ziet meteen mogelijkheden voor dergelijk opneembaar smalspoor voor de uitgestrekte landgoederen in Pruissen en Rusland.
Samen met koopman Benno Orenstein (1851-1926) richt Arthur Koppel in 1876 de Orenstein & Koppel OHG op. In een fabriek te Berlin-Schlachtensee bouwen ze uitrustingen voor Feldbahnen waaronder spoor, wissels allerhande lorries en wagens. Men levert ook smalspoorstoomlocomotieven. Deze zijn echter gefabriceerd door andere locomotiefbouwers als Krauss en Arnold Jung.
Ingegeven door zakelijke ontwikkelingen scheiden in 1885 zich de wegen van Orenstein en Koppel .Arthur neemt de buitenlandse vestigingen van O&K over en stort zich op de export onder de naam Arthur Koppel Feldbahnen. Arthur Koppel specialiseert zich op de bouw van alle denkbare smalspoormaterialen en levert daarnaast ook wereldwijd complete smalspoorbanen en installaties die men zelf geheel ontwerpt en ter plekke aanlegt.
Bijzonder in het aanbod zijn de kleine electrolocomotieven zoals te zien in de foto bovenaan.