In 1887 wordt in Utrecht de Simplex Automatic Machine Company opgericht, waar in 1892 de eerste Simplex fiets werd gefabriceerd. In 1897 wordt een nieuwe fabriek onder de naam Machine Rijwiel- en Automobielfabriek "Simplex" geopend aan de overtoom te Amsterdam.
Simplex begint waarschijnlijk rond 1910 met de vervaardiging van (fiets)draisines en motorlorries, Railauto's genoemd. Doel is een zo eenvoudig mogelijk voertuig te construeren dat door eenieder zonder veel kennis bediend en onderhouden kan worden. De voertuigen moeten licht, betrouwbaar en goedkoop zijn. Motor en bedieningshandels zijn boven de vloer gebouwd zodat alles makkelijk bereikbaar is. Met een draisine is het makkelijk de baan op onregelmatigheden te controleren omdat, vanwege de lage bouw alles goed te zien en ook te voelen is. Draisines worden daar ingezet waar de groote van het spoornet een dergelijk voertuig rechtvaardigd.
Veel draisines vinden hun weg naar de uitgestrekte spoorlijnen en emplacementen van de suikerfabrieken in voormalig Nederlands Indie. Op de foto hierboven zien we een aantal Simplex railauto's op het emplacement bij de locomotievenloods bij de suikerfabriek Djatiroto. Er is zelfs een soort ambulance railauto te zien compleet met brancards voor eerste hulp bij ongelukken.
In Nederland zijn de twee Railauto's van de Leidsche Duinwaterleidig Maatschappij bekend. De LDM beschikte over een uitgebreid smalspoornet en de draisines werden gebruikt ter controle van de baan en de talrijke waterputten langs het spoor. De twee voertuigen zijn bewaard gebleven en maken deel uit van de collectie van de Nederlandse Smalspoorweg Stichting/Stoomtrein Valkenburse Meer.
Links:
Historie Simplex Rijwielfabriek op Simplex website
Referenties Info en afbeeldingen:
Holdert's Polytechnisch Weekblad 1912.
Gedenkboek Handelsvereeniging Amsterdam 1929.