In 1926 wordt de -uit J.C. Goudriaan's Industrie- en Export Maatschappij onstane- NV. Spoorwegmaterieel en IJzerconstructie opgericht. Een een jaar later wordt de naam Spoorijzer (SIJ) toegevoegd. Vanaf 1942 heet het bedrijf officieel Spoorijzer N.V..
Spoorijzer groeit (naast bijv. O&K en Oving) uit tot een van de grootste verhuurders van smalspoormaterieel in Nederland. Men verhuurd stoom- en dieselocomotieven, vele kipkarren en kilometers rails naar grote aannemerswerken. Huurloc's van Spoorijzer kan men herkennen aan het in grote witte letters aangebrachte 'SPOORIJZER DELFT' op tender of motorkap. Ook kipkarren werden zo beschilderd.
SIJ importeerde smalspoormaterieel zoals O&K stoomlocs en Deutz en Ruston diesellocomotieven en fabriceerde spoor, lorries, wagens en motorlocomotieven. Behalve naar het eigen verhuurpark en afnemers in Nederland word er veel materiaal geleverd naar voormalig Nederland Indie.
SIJ bouwt ook complete installaties. Zo is de voormalige smalspoorbaan van het Munitiecomplex te Alphen (Nbr.) door Spoorijzer aangelegd en van materieel voorzien.
Uitbreiding volgt.
Links:
Spoorijzer lorriematerieel op NMLD
Referenties Spoorijzer artikel van Henk Kolkman, verschenen in 'Op de Rails' 1997-9 en 1997-10